„Griselda” automatycznie zbiera, weryfikuje, analizuje i wyświetla informacje o wojskowych tabletach. Korzystają z niej setki jednostek.
Zespół ukraińskich informatyków opracował pakiet oprogramowania do zbierania informacji wywiadowczych o nazwie Grizelda. Zaprezentowali oni system Mychajło Fedorowowi, ministrowi transformacji cyfrowej Ukrainy, w ramach projektu Cabinet of Startups.
Według przedstawiciela zespołu, Griselda zbiera informacje przydatne dla wojska z otwartych i zamkniętych źródeł, analizuje je, weryfikuje ich poprawność i dostarcza raporty w formie wywiadu. Współdziała z innymi systemami, takimi jak Delta, Nettle czy Armor. Z Griseldy korzystają obecnie setki jednostek, choć rząd nie finansuje pracy programistów.
Strona internetowa Griseldy podaje, że projekt posiada cztery poziomy weryfikacji informacji, aby zapewnić ich dokładność. W jego przetwarzaniu biorą udział sieci neuronowe (sztuczna inteligencja) oraz „moduły automatycznej analizy”. Gotowe dane wywiadowcze są automatycznie przekazywane ukraińskim wojskowym w najwygodniejszy dla nich sposób, w tym za pośrednictwem istniejących programów: „Delta”, „Kropyva”, „Armor”, „GisArt” i innych. Średnio proces od momentu otrzymania informacji do tabletu trwa tylko 28 sekund i jest przetwarzany przez całą dobę.
Twórcy zapewniają, że Griselda zapewnia niezawodne przechowywanie zebranych danych wywiadowczych. Według nich system „nie zawiera żadnych informacji o pozycjach ukraińskich sił zbrojnych, nie był i nie będzie”.
Projekt został uruchomiony na samym początku wojny na pełną skalę przez 5 osób, a dziś pracują nad nim setki specjalistów, w tym programiści z doświadczeniem w systemie Pancer, a także eksperci wojskowi, naukowcy, wolontariusze, weterani, socjologowie. Zespół konsultuje się z jednostkami Sił Zbrojnych, SSU, Centrum Innowacji MON i innymi instytucjami, aby pomóc w strategicznym ustaleniu priorytetów rozwoju Griseldy i otrzymać informacje zwrotne w celu jej ulepszenia.
Wcześniej pisaliśmy o tym, jak działa wojskowy system zarządzania walką Delta. Jego zadaniem jest przetwarzanie i wyświetlanie na cyfrowej mapie informacji o siłach własnych i wroga na polu walki.